tisdag, februari 03, 2009

Icke-köp jag ångrar..

Bittert.

Här gäller det att inte gräva ner sig, och tänka på alla fina saker jag missat under åren, pga. långsamhet, spontanitetsrädsla, dumsnålhet, mm. En av de senaste icke-fynden någon annan säkerligen blev fantastiskt glad över är den här soffan.

Sökte på 70-tal på Blocket, och upp kom snyggaste soffan jag sett på länge. Texten löd ungefär:

"Pga. flytt säljes vår välskötta danska skinnsoffa inköpt på NK i Stockholm på 70-talet. Sparsamt använd och i toppskick. Säljes för 300:- och snabb bortforsling."

Jag, mitt nöt, funderade på vad Linus skulle tycka, och kände att det var bäst att ringa och kolla med honom innan jag ringde upp damen i Farsta. Han satt på jobbmiddag och svarade inte på hela 2 timmar. När jag fick tag på honom sa han "KÖP! Jag hyr bil imorgon bitti", och lade på luren. Jag ringde upp damen som sålt den på 7 minuter. Lite jobbigt att jag sett annonsen i princip samma minut den lades upp. Fler är jag som insåg vilket guldfynd det var.

Vår Göteborgsoffa, hur stor och bekväm den är, känns inte lika kul efter det där icke-fyndet. Men, nästa fynd lurar säkert bakom knuten!

Blankt, svart skinn som ser så där härligt mjukt ut, vitt underrede... suck...

En sak till som jag verkligen ångrar att jag inte slog till på är samlingen med pinupkort från 60/70-tal som låg ute på Tradera osåld i flera månader för några år sedan. Blott 199:- ville säljaren ha, och jag blev dumsnål och sen glömde jag bort det. Fastnade särskilt för donnan i mitten som liksom LYFTER fram brösten. Nu för tiden trycker man upp brösten. Intressant hur ideal förändrats. Tycker då att det var snyggare förr.
Synd att jag blev dumsnål, hade varit kul att ha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygga soffor växer inte på träd. Jag gillar inte de där stora sofforna med schäslong. fattar inte grejen. Vi har letat länge, var på väg att köpa en ny ikeasoffa i ren desperation i jul. Men vi gjorde det inte, väntar tills i sommar då loppisarna sätter igång. där kommer vi nog hitta något.

Lina sa...

Så sant! Har du sett Cilla Ramneks orange-rosa 70-talssoffa? Har varit med i några inredningsreportage och i "Stockholms Love Apartments", den japanska bokserien - riktigt snygg och med gott om plats. Vi jagar vidare efter vår svarta 70-talsskinnsoffa... Lycka till på loppiset, hoppas du visar ev. soff-fynd!