onsdag, september 19, 2007

Ornitologisk höjdpunkt


Hörde ett himla liv ute på balkongen igår, så jag gick för att kolla vad katten hade för sig. I björken närmast satt 2 skator och skrek för fulla muggar, och nedanför satt en fågel jag aldrig hade sett förut. Måste erkänna att min första dinosaur-reaktion var att "den är tam, jag måste fånga den och leta rätt på ägaren!" Sen kom jag på att den knappast såg rädd och bortkommen ut, och att den förmodligen hör hemma i faunan på Nord-västra K-holmen, om än ovanlig.

Tog ett foto snabbt som attan och gav mig ut på nätet för att rapportera denna banbrytande upptäckt för närmsta ornitologiska förening. Lättare sagt än gjort, så jag gav upp. När Linus kom hem en stund senare visade jag triumferande mitt foto, och han sa utan att blinka "Jaha, oj, en nötskrika, jo de är fina".

Jag är stadsbo. Rejält. Himla piffig var den iaf!

Inga kommentarer: