onsdag, september 12, 2007

Vi blev med bo TILL SLUT!

Där satt den! Erkänner att jag har uttryckt mig kryptiskt, och det var för att inte ropa hej innan vi var över ån. Efter 3 år (mest) i min 1:a på 40 kvadrat så fick vi nog över en natt. Det var pryttlar överrallt, och droppen var när jag skulle diska en fruktskål av modell mindre, och sedan gick från förvaring till förvaring med skålen i händerna utan att hitta så mycket som en kvadratdecimeter att ställa den på.

Så, vår lösning var att lägga ut en annons på Björns bostadsbytare. Liksom resten av Sthlm's desperata flyttfåglar. Vår ambition var att byta till något större, gärna en 3:a, och minst 70 kvadrat, drog vi till med. Fick några triangelmatchningar direkt, och gick på visning redan första veckan. En 3:a på Norrmälarstrand. Toppen, men alldeles för mörk och konstigt planerad. Dessutom sluttade balkongen på 7:e våningen nedåt- det hade jag aldrig klarat! Huvva!

En vecka senare kom en superfin lgh:t upp, en 3:a på 87 m2 med balkong o badkar, ett kvarter från min lägenhet. Vi fick komma på visning och jag höll på att svimma, den var så fin! 40-tals hus, ingång på bottenplan, men med 15 meter sluttande berg utanför fönstret. Omgjord matsal från -97 och fina detaljer som massor av fönster på rad, marmorgolv, stor balkong utan vidare insyn och dessutom ljus. Pirret i magen blev till en klump väl hemma när jag såg att 3:de part dragit sig ur.

Gick på en till visning, men ingenting kunde mäta sig med vår favorit, så vi kände oss lite uppgivna. Så plötsligt var 3:de part inne i leken igen, alla visningar genomfördes och vi bestämde oss! Detta var i slutet av Maj, precis innan Linus o jag åkte till Italien i 3 veckor. Ansökningshandlingar skickades in dagen innan vi åkte. 3 nervösa veckor senare kom vi hem o fick veta av de andra att allt hade gått igenom, men att kontraktsskrivningen o ett styrelsemöte var kvar innan vi fick våra nya lägenheter.

I mitten av Augusti skrev vi alla av oss o på oss på diverse kontrakt, det sista med min värd skedde kvällen innan den planerade flytten, och hjärtat satt i halsgropen 24 timmar om dygnet.
Men, efter alla turer hit o dit fick vi äntligen flytta in den 18:de Augusti, o snart har vi bott här i en månad. Helt underbart, och det pirrar i magen på oss båda varje gång vi är på väg hem och kommer in i hallen - så skönt att äntligen få plats!

Tack Björns bytare, det går att få till ett lyckat triangelbyte på 3.5 månader, trots alla skeptiker! ;-)

Inga kommentarer: