onsdag, oktober 24, 2007

Fisses Äventyr

Nu när vi bor hos mamma och pappa en vecka eller så har Pappa och Madicken på nolltid blivit bästa kompisar. Till skillnad mot taxar så går vår katt inte att muta och fjäska för med mat. Hon äter bara kattkex och eventuellt tonfisk. Ibland. Så något annat måste knyta dem samman.

Varje gång jag ringer hem för att kolla om jag ska köpa något på vägen hem, eller fråga något annat, helt katt-orelaterat, så får jag en snabb harang i luren om allt Madicken har hittat på under dagen. Första gången jag ringde förstod jag inte vad pappa menade när han ivrigt pratade på om "Fissen", men sen förstod jag att det är hans namn på henne. Fissen. Eller Fissekatten. Ungefär som när min lillebror var ltien och kallade vår dåvarande katt Fia för "Nisseratten" istället för det lite vanligare "kissekatten". Fissen, alltså.

Igår när jag skulle gå och lägga mig så kom Fissen in. Har dörren stängd för det mesta för hon har uppvisat en önskan at tugga på ett av konstverken därinne. Nu när hon slank in som en oljad vessla så gav hon sig istället på yuccapalmen som står i en stor kruka. Hon krafsade lite och åt jord. Kul tyckte jag och satte iväg efter kameran. När jag kom tillbaka med kameran i högsta hugg hade krafsandet övergått till en hel utgrävning med jord utsprätt på golvet nedanför. Ett stort hål intill stammen. Oh en kissande Madicken med nöjd uppsyn. Mysigt värre, tyckte Fissen. Blir en påse omplanteringsjord på hemvägen och låd-träning ikväll...

Inga kommentarer: