tisdag, maj 27, 2008

Hallen skriker efter en soffa!

Går i tankarna och möblerar och möblerar om hallen. Blir aldrig nöjd. Det är ett lyxproblem för vi har en ovanligt stor, möblerbar hall, med vackert svart/grått stengolv med fossiler. Svårmöblerat visar det sig dock, för det är så många funktioner som ska få plats!


  • Avstjälpning av handväska, fickinnehåll, nycklar, mynt, mm

  • Avhängning för ytterkläder

  • Skoförvaring

  • Sittplats för på och avklädning (speciellt viktigt nu när vi skart ska bli 3!)

  • Gärna någon golvlampa så man kan dröja sig kvar i hallen en stund
  • Postsortering

Förvaring av ytterkläder har ju redan en given plats i nischen bakom snyggt grafitgråa draperiet i ylletyg (tack snälla tidigare hyresgäst!) men jag vill tapetsera utrymmet innan krokarna kommer upp och vi har inte kunnat "spika" tapetmönster ännu, så den lösningen får vänta.

Däremot så är jag nu skarpt inne på Sittplatsen med stort S. Surfade på skoj in på Blocket i fredags och sökte på "Skinnsoffa" och där kom drömmarnas soffa upp, utlagd bara ett par minuter innan - svart 3 sits skinnsoffa med vitt träunderrede, inköpt på NK på 70-talet. En sann pulshöjare av varje retroälskare, och jag höll på att svimma när jag såg priset: 300:- !! Kastade mig på telefonen för att kolla med Linus, lojal som jag är (skit också!) men han var ute med jobbet på en högljudd bar, så jag kunde inte slänga fram min fråga. En timme senare var den borta. Duh. Den lyckliga köparen måste ha känt sig som världens rikase människa. AVUNDSJUKAN spirar fortfarande. Dessutom så var Linus eld och lågor när han såg bilden morgonen efter, och undrade varför jag inte bara ringt och paxat soffan. Så går det när jag ska vara jämställd och diplomatisk och först ha klartecken. :-)


MEN, nu hittade jag just ett nytt alternativ på Tradera, en finsk 70-tals soffa med vitt underrede i trä och rödmönstrad dyna i 70-tals tyg. Den dubblar även som extrasäng när man fäller ut den, och skulle gott och väl få plats i vår hall. Det enda icke-vita hos oss, i så fall!


100:- utrop och hämtas i Nyköping. Ligger inte alls långt härifrån, en lagom dagstur med picnic (och ett antal spypåsar från akuten till mig). Tänker nog iaf kolla med Linus innan jag budar. Soffa är ju något stort som man skall vara överens om, eller..? Jag är sååå snäll! :-)


Inga kommentarer: