onsdag, juli 23, 2008

Loppis + antikt

I lördags var vi som sagt på miniutflykt till Gustavsberg, och passade på att slinka in i antikhandeln som Prylboden-ägarna har skaffat - dyrare, mer handplockade exklusiva samlingsporslin och en del mindre och billigare go'bitar - det jag är på jakt efter!

Hittade snabbt:

  • 2 jätte fina linnehanddukar som legat helt oanvända sedan de gjordes i slutet av 60-talet eller början av 70-talet, en i rosa-röd färgsättning, och en i blå-turkos - 75:- för båda.
  • En vit melaminbricka med dekor på löst plastblad (att ta bort när den diskas i maskin) av Ethel von Horn som jag har flera matchande burkar av! 50:-
  • En blå prydnadskudde med 60/70-tals blomtryck för 50:-

Allt ska till vår fina stuga på Harö - perfekt eftersom det är byggt -63 och fullt av välbevarad tidstypisk inredning.

I söndags var Linus, vår grannson Tobias och jag på bakluckeloppiset på Siggesta, fint väder vilket betyder MASSOR av säljare och besökare. Jag fyndade förrutom brända axlar detta:

  • En supersöt liten speldosa i rosa plast från 70-talet med gulligt motiv av en liten fågel. 10:-
  • 2 virkade och en broderad grytlapp för 6:-
  • Tygstuv av finska Tampella från 1983, vitt med små färglada hjärtan, 10:-
  • Dick Bruna illustrerat spel från -73 med Miffy, och andra figurer, och små färgglada "pluppar" som man ska placera ut på ballongerna på bilderna - JAG spelade det när jag var pytteliten, antagligen på dagis, och blev översköljd av nostalgikänslor när jag såg det ligga på ett loppisbord! :-) Ska göra små tavlor av bilderna till barnrummet. 10:-
  • Plastblommor i "bukett" i en vit plastvas, dekoration från 70-talet i närmast neonfärger - så cool! 3:-
  • + en kruka i form av en vit kanin - kitschigare kan det knappast bli!
Så roligt att handla second hand, hoppas på fortsatt bra väder och många fler loppisbesök i sommar!

Inga kommentarer: