tisdag, juli 31, 2007

Blädder, blädder

Läste ut första boken ur mitt härliga bokpaket som kom förra veckan, och först ut var "Vinbär och Vemod" av Eva Swedenmark och Annica Wennström. Undertiteln är "Familjen kring La Stella" och syftar på den italienska restaurang familjen driver i Östersund. Vinbär och Vemod tar vid precis där första boken Smultron och Svek slutade, mitt i kaos blandat med bitterljuv lycka. Det jag tycker bäst om med dessa böcker är att de speglar en hel familj och alla små och stora vardagsbekymmer, kärlek, hemlig passion, djupa svek, avgrunder mellan personer som borde älska varandra. För mig gav Vinbär och Vemod lust att våga, flera karaktärer i handlingen är nybakade egenföretagare, och kämpar på, och de flesta går det bra för. Lite avskräckande är det att läsa när jag själv inte har en egen familj ännu, men å andra sidan så är det bara en bok. :-)
Tyckte om den iallafall, och kände emellanåt sådant där härligt pirr som man gör ibland med bra böcker som gör en glad!

Extra guld*:a för deras alltid lika snygga omslag, och påhittiga namn.

Längtar redan efter Hallon och Hat som planeras komma ut hösten 2008. Ett år. Suck... Nu över till Brunstkalendern av Emma Hamberg. (hehe, två kollegor i lunchrummet sneglade misstänksamt på min bok idag, och efter en stund kröp det fram att de trodde jag satt och läste en gravidhandbok, och de letade mage på mig...)

Inga kommentarer: