torsdag, april 03, 2008

Blir snart tokig, tror jag

Den här graviditetssjukan tar liksom aldrig slut! Mår illa varenda morgon och Linus får gå upp och göra i ordning min medufin. Sen kan jag inte gå upp innan den har verkat för då kräks jag, och det är verkligen inget jag strävar efter. Får O'boy och en smörgås med messmör och vindruvor på sängen innan Linus går till jobbet, och sedan tar det allt från 30 minuter till 4 timmar att få i mig maten. Sedan får jag ligga stilla och tänka på ishav och annat svalt som inte påminner om illamående för att inte behöva springa och kräkas.

Idag kom jag ur sängen halv 4, och ändå var det första jag gjorde att kräkas. Då är det bara att börja om. Fy bubblan.
Nu har jag äntligen lyckats "laga" Varma Koppens Minestronesoppa och så har jag legat på soffan en timme och ätit chips och druckit thé. Vätska är allra viktigast så jag kan hålla mig ifrån sjukhuset ett tag. När jag blev gravid vägde jag 66 kilo, vilket jag har legat på sedan jag blev frisk från anorexian, så det är nog min matchvikt. Första gången jag blev intagen på sjukhuset hade jag gått ner till 60. Senast jag låg inne fick jag extra mycket dropp, 6 liter, för att få upp vätskan i kroppen igen, och så fick jag i läxa att väga mig två gånger i veckan. Nu ligger jag på 64 vilket jag är jätte glad för, men hädanefter växer både barn och mage så jag måste bara gå upp i vikt.

Hittat info om hyperemesis här, om någon är intresserad av eländet. :-)
Det positiva är iaf att barnet mår bra, och att de allra flesta barn till mammor som lider av hyperemesis under graviditeten kommer utt fullviktiga och helt normala. Jag håller en tumme mellan illamåendeattackerna, och längtar till UL:et.

Graviditetsillamående
Eget forum om Hyperemesis

Holy Christ. Hittade just en amerikansk sida där mammor som genomgått HG graviditeter kallas "HG survivors". Lite drastiskt kanske, hoppas jag får må lite bättre snart iaf.

Inga kommentarer: