måndag, augusti 06, 2007

Bakluckeloppis


Lyckades engagera hela familjen med transport av bordsskiva och bockar till det, plus vår egen bil fullpackad. Kom till Siggesta Gård på Värmdö i samlad tropp vid halv 10, 1.5 timme innan det skulle öppna, och redandå var det packat med entusiastiska säljare. Fick en bra plats i en "böj" på parkeringen, där alla strosade förbi. Gick fort att packa upp allt, och redan innan allt var uppe hade vi blivit tre dalahästar fattigare men 150 kronor rikare, och det var ju poängen. Sedan sålde vi prylar och kläder och böcker i intervaller, och blev svettigare och svettigare och Linus fick en mer och mer djupröd bränna. Åt lite matsäck, tittade på folk med hiskeligt fula saker under armen.

Linus såg ett mönster bland köparna. Först kommer alla proffsen med egna antikhandlar (kände igen ett par butiksägere) innan loppiset ens öppnat, och plockar det bästa. Efter dem kommer de med koll, och plockar allt som proffsen inte handlat. Sedan kommer strosarna som handlar konstiga prylar och stäler ännu konstigare frågor.
Exempel:
Dam: "Är den här boken bra?"
Jag: "Det vet jag tyvärr inte, den är oläst"
Dam: "Jaha. Är den bra då?"
Jag: "Jag har faktiskt inte läst den, den är helt ny och oläst"
Dam: "Men är den bra, då, vill jag veta?"
Jag: "Den är oläst."
Dam: "Den här då är den bra?"

Puh...

Sist kommer de med måste-fynda-panik i blicken. Dem skall vi satsa på nästa gång. :-)

Allt som allt tjänade vi nästan en 1000-lapp. Blev av med ungefär 2 lådor saker, men har 3 kvar. Om vi orkar ska mamma och jag eventuellt prova igen nästa helg. Skönt att bli av med saker man aldrig kommer att sakna ändå, och skoj att få lite pengar. Hett tips dock: Ta med parasol... och solkräm. :-)

Inga kommentarer: