tisdag, juni 10, 2008

Peace in the kitchen

Igår kväll ringde det på dörren och utanför stod en budkille med matkassar åt oss! När han såg min mage putande under My Little Pony tröjan tog han blixtsnabbt av sig skorna och trampade ut till köket och lämpade av de "alldeles för tunga kassarna" på sideboardet. Tack! :-)
Så från och med nu abbonerar vi på hemkörd och i stor mån ekologisk mat, som anländer måndagar tillsammans med recept och instruktioner för 5 dagar. Vilken lycka!

Linus kom hem strax efter leveransen, och vi kände oss som barn på julafton när vi packade upp kassarna. Satte genast igång med maträtt A) Beduinbiffar med kumminfrästa grönsaker och ris.
Alla moment är beskrivna till punkt och pricka i veckobladet, så det var bara att följa steg 1-8, och 42 minuter senare satte vi oss för att äta. Egentligen skall ingen maträtt ta mer än 30 minuter, enligt upphovskvinnan, men vi får väl upp ångan framåt veckan.
Kul att laga mat tillsammans, och i vårt fall var det bra att följa tydliga instruktioner, för personligen har jag en smått irriterande benägenhet att fråga Linus varför han skär stavar och inte kuber eller (tvärtom) av gurkan... :-)

Maten var god, men jag har dessvärre lite svårt för kycklingfärs som biffarna vad gjorda av, tror jag har fått det från min far som anser att kycklingar inte behandlas etiskt. Så biffarna blev det bara en halv av för mig, medan grönsakerna och riset var jätte gott!

Ikväll blir det maträtt B) Pepparrotsfisk med lättkokt spetskål och rivna citronmorötter, vilket känns lite spännande, för vi lagar egentligen bara rätter med lax eller fryst hoki hemma. Vuxenpoäng att fixa middag av 2 stora filéer! (Även om det är med instruktioner!)

Idén till att prenumerera på middagar fick vi från vår kompis Niklas som hade vänner som var nöjda med upplägget. Känner själva att väldigt mycket tid går åt till att handla och komma på vad vi ska äta, varenda dag står vi där på Ica och försöker komma på något bra medan magen kurrar. Vissa dagar har jag svårt för att gå in i en mataffär pga. mitt illamående, och andra dagar jobbar Linus till 7, och jag orkar inte bära hem tunga kassar själv från affären utan måste vänta tills han kan komma och hämta mig. Så vi tittade runt på nätet efter bra företag. Vårt val föll av flera anledningar på Middagsfrid, vilka var de första i sitt slag, och nu har 1000 veckoabbonenter bara i Stockholm, och just har utökat till Göteborg och Malmö/Lund. En anledning var att de är det företag med störst miljömedvetenhet och eko-tänk, och samtidigt så var de billigare än flera andra.
Kostar 795:-/ vecka, och man får hem maten på en viss bestämd dag varje vecka. Kassarna innehåller det mesta man behöver för 4 recept beräknat på 4 personer, varav ett är beräknat på två dagar.

Lämnar mer recensioner framöver!

Inga kommentarer: