fredag, juni 13, 2008

Middagsrecension

I onsdags fick vi maträtt C) Pasta pesto med halloumi och tomatsallad med blomkål
Eftersom halloumi kan vara smittat med listeria så ska gravida undanhålla sig från denna goda ost, då fostret inte har något skydd för dessa otrevliga bacillusker, så jag blandade pastöriserad mozarella i tomatsalladen för min del. Peston var kul att laga själv, en kruka basilika, rostade pinjenötter, vitlök och olivolja. I efterhand hade jag velat krydda den lite också, men det får bli nästa gång. Vi gillade båda maträtten, men jag tyckte nog att det saknades något, typ salami (som jag inte får äta...)
Gick snabbt!

Igår fick vi maträtt D) Grillad fläskkarré med bulgurpilaff, limesås och broccoli
Den här maträtten var beräknad på 2 middagar, alltså närmare 8 personer, så vi fick grymt mycket mat över. Får bjuda över mina föräldrar på rester, helt enkelt! :-)
Vi hade inte kinesisk soya hemma, vilket enligt Middagsfrid skall höra till baslagret, så det fick Linusen plocka upp på vägen hem. Roligt att laga bulgurpilaffen, mycket enklare än jag trott, och det blev jätte gott, som risotto, ungefär! Jag har svårt att äta kött och stekt mat nu under graviditeten, men marinaden var god, så en bit kött gick ner ändå. Linus var nöjd med köttkvaliteten, vilket jag har sämre koll på, men han tyckte det var ovanligt lite överdrivet fett som man annars brukar vara tvungen att rensa bort - pluspoäng! Broccolin kändes bara för mycket när vi hade en massa grönt i pilaffen, så den tillagade vi inte.

Nu är veckans matkasse slut, och det enda som blev kvar är några tomater, en halv pepparrot och en halv time - bra beräknat, och skönt att slippa sådant i kylen som sedan blir gammalt och får slängas. Ikväll blir det gårdagens middag igen, och under helgen får vi hitta på själva. På måndag kommer nya påsen - spännande! :-)

Vi är nöjda med servicen, men tror att det skulle vara ännu bättre om man tog matlådor till lunch, då skulle allt gå åt. Linus går alltid ut och äter när han jobbar, så detta har vi inte gjort ännu. Och jag mår ofta illa tills framåt eftermiddagen och då lever jag på det jag kan äta för stunden, vilket brukar bli fil o flingor, smoothies, mackor, eller soppa.

Inga kommentarer: